Toen de Geallieerden vanaf juni 1944, vanuit Normandië, de Duitsers terugdreven, moest hun luchtmacht deze opmars volgen om voor de broodnodige luchtsteun te zorgen. Tientallen nieuwe vliegvelden werden aangelegd, steeds zo kort mogelijk bij de frontlijn.
Na de mislukte Operatie 'Market Garden' besloten de geallieerden Nederland voorlopig links te laten liggen en zich te concentreren op de oversteek van de Rijn naar het oosten. Het 12de en 30ste British Corps moest de Rijn oversteken in Wesel terwijl de Amerikanen tegelijkertijd de oversteek zouden wagen in Remagen. Operatie 'Plunder' moest in Wesel ondersteund worden door Britse jachtvliegtuigen. Daarom werd het vliegveld te Kleine-Brogel opgericht, door de geallieerden "Petit-Broghel" genoemd, met de code B90 (B voor Britsh, Amerikaanse vliegvelden krijgen de letter A). De infrastructuur bestond uit een landingsbaan, taxibanen en vliegtuig-schuilplaatsen, volledig aangelegd met PSP platen (Pierced Steel Planking). Rond 15 december 1944 begonnen de 16de Airfield Construction Group en de 78ste Road Construction Group van de Royal Engineers met de aanleg, geholpen door plaatselijke arbeiders. De landingsbaan lag op exact dezelfde plaats als vandaag, doch strekte zich slechts uit van tegen de weg Peer-Kleine-Brogel tot halverwege de huidige startbaan, een kleine 1500 meter.
Kleine-Brogel, hoe het allemaal begon
Op 1 en 2 maart 1945 arriveerde de 127ste Wing (83ste Group, 2 TAF) te Kleine-Brogel. In totaal vier Canadese squadrons: 403, 416, 421 en 443 SQN, opererend op Spitfire XVIE. Bevelhebber van deze Wing was de beroemde Britse Topaas Johnnie Johnson. Op 7 maart werden zij vergezeld door de Canadese 39ste Recce Wing met 2 squadrons Spitfire FR.XIV: 414 en 430 SQN, en 1 squadron Spitfire PR.XI: 400 SQN. In totaal dus 7 squadrons met bijna 200 Spitfires!
Hun belangrijkste wapenfeit tijdens hun verblijf te Kleine-Brogel kwam er op 23, 24 en 25 maart 1945, toen ze luchtsteun moesten geven aan Operation Plunder: de oversteek van de Rijn bij Wezel.
Begin april 1945 verlieten de Spitfires Kleine-Brogel. De basis bleef nog tot in oktober in Canadese handen.