Geilenkirchen, BRD, 28 mei 1953-20 november 1954
Te veel zand of te weinig cement bij de aanleg van de startbaan en taxibanen leidde al vlug tot ernstige "betonperikelen". Barsten en afschilferen vormen een groot risico voor de erg gevoelige straalmotoren van de Thunderjets. Alle vliegactiviteiten werden dan ook noodgedwongen stilgelegd tegen eind april 1953. Vanaf 20 mei 1953 verhuisde het grondpersoneel van het 27ste samen met dat van het 23ste naar de Britse basis Geilenkirchen in het voormalige West-Duitsland. Een week later volgden de vliegtuigen.
Na een detachering naar Weelde van 1 september tot 17 oktober 1954 en naar het Noordduitse Sylt van 18 oktober tot 19 november 1954,
keerde het 27ste Smaldeel op 20 november 1954 definitief terug naar Kleine-Brogel.
De niet erg luxueuze dispersal van het 27ste Smaldeel in Geilenkirchen tijdens de herfst van 1953.
Buiten is het koud...
v.l.n.r:
Marcel Homblé, Toon Vingerhoets, Jan Van der Biest, Vic Slegers en Chuck Van Heyste.
...maar binnen is het warm en gezellig!
v.l.n.r.:
Chuck Van Heyste, Paul Ocket, Louis Reeckmans, Sphinx Van Sieleghem, Toon Vingerhoets, Joe Boone en Coco Blanchy.
Op 5 augustus voelde Marcel Bieuvelet een ontploffing in de motor van de FZ-62/RA-A.
Ondanks het bevel van zijn leader bleef de pilooot aan boord en maakte vervolgens een
succesvolle noodlanding in de omgeving van Eindhoven, Nederland.
De Republic F-84G Thunderjet FZ-66/RA-J in de volledige kleuren van de 10de Wing
en van het 27ste Black Panther Smaldeel in Sylt tijdens de schietperiode
van oktober en november 1954.